Zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców

Z początkiem 2025 r. przedsiębiorcy rozliczający się według skali podatkowej lub podatku liniowego PIT będą mogli skorzystać ze zmniejszonej wysokości minimalnej składki zdrowotnej, która nie będzie liczona już od całości minimalnego wynagrodzenia, a jedynie od jego 75% i w konsekwencji wynosić będzie 314,96 zł miesięcznie.

Dodatkowo nowe przepisy przychody ze sprzedaży środków trwałych nie będą już wliczane do podstawy naliczania składki zdrowotnej.

Projekt ustawy oczekuje jeszcze na zatwierdzenie przez Senat, po czym musi zostać podpisany przez Prezydenta.

Nowe przepisy mają zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2025 r.

Kasowy PIT

Od 2025 r. część przedsiębiorców będzie mogła rozliczać podatek PIT tzw. metodą kasową. Metoda ta pozwala podatnikom na wykazanie przychodu w działalności dopiero w momencie, gdy przedsiębiorca faktycznie otrzyma zapłatę od kontrahenta, co w praktyce może znacznie odroczyć obowiązek zapłaty podatku.

Kasowy PIT będą mogli stosować:

  • przedsiębiorcy, którzy wykonują działalność samodzielnie (a więc wykluczono spółki cywilne oraz jawne), jeżeli ich przychody z tej działalności w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyły 1 mln zł;
  • przedsiębiorcy, którzy dopiero rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej.

Co ważne, metoda kasowa będzie stosowana wyłącznie w transakcjach między przedsiębiorcami (tzw. B2B).

Kolejnym ograniczeniem w stosowaniu nowego rozwiązania jest wyłączenie z tej grupy przedsiębiorców prowadzących księgi rachunkowe (bez względu na to, czy prowadzą je dobrowolnie, czy też zobowiązane są do tego na mocy obowiązujących przepisów).

Co jeśli kontrahent nie zapłaci? Po upływie dwóch lat od dnia wystawienia faktury, przedsiębiorca będzie musiał rozpoznać przychód z działalności gospodarczej, nawet jeśli nie otrzyma od kontrahenta zapłaty. To samo dotyczyć będzie sytuacji likwidacji działalności gospodarczej. Zgodnie z przepisami ustawy, datą powstania przychodu jest dzień uregulowania należności, nie późniejszy niż dzień upływu dwóch lat, licząc od dnia wystawienia faktury, albo dzień likwidacji działalności gospodarczej.

Przepisy ustawy wejdą w życie 1 stycznia 2025 r.

Zwolnienie z VAT dla małych przedsiębiorstw z siedzibą w innym państwie UE

Od 2025 roku małe przedsiębiorstwa z siedzibą w innym państwie członkowskim UE będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT w Polsce, jeżeli ich sprzedaż nie przekroczy 200 tys. zł rocznie. Dodatkowym warunkiem jest tutaj konieczność składania przez przedsiębiorcę kwartalnych informacji dotyczących obrotów osiąganych w każdym państwie członkowskim UE, w którym prowadzona jest przez niego dana działalność. Głównym celem nowych regulacji jest ułatwienie prowadzenia działalności małym przedsiębiorstwom na terenie całej Unii Europejskiej.

Przedsiębiorcy będą mogli jednak skorzystać z opcji dobrowolnego opodatkowania podatkiem VAT.

Regulacje te mają na celu implementację unijnych przepisów w tym zakresie, a w związku z tym analogiczne rozwiązania mają być stosowane wobec polskich przedsiębiorców prowadzących działalność w innych państwach UE.

Przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2025 r.

Wyższe wynagrodzenie minimalne

Od 2025 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie do 4666 zł brutto, zaś w przypadku umów cywilnoprawnych minimalna stawka godzinowa wyniesie 30,50 zł brutto. Stawki te mają obowiązywać przez cały 2025 rok.

Dodatkowo proporcjonalnie zwiększone zostaną inne świadczenia pracownicze, w tym m.in. dodatek za pracę w porze nocnej czy wynagrodzenie za czas gotowości do pracy.

Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 r.

Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych w formie elektronicznej

Od nowego roku podatnicy CIT zobowiązani będą do prowadzenia ksiąg rachunkowych w formie elektronicznej oraz raportowania do organu podatkowego w ramach określonej struktury, zwanej powszechnie JPK_CIT.

Obowiązek ten obejmie w pierwszej kolejności podatników CIT, których przychody za poprzedni rok obrotowy przekroczyły 50 mln euro, a także podatkowe grupy kapitałowe. Nowe przepisy przewidują kilka wyjątków od nowego obowiązku, w tym dla podatników prowadzących uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów.

Podatnicy CIT objęci nowymi przepisami zobowiązani będą przesłać dane dotyczące ksiąg rachunkowych za 2025 r. w terminie do końca marca 2026 r. (jeżeli ich rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym).

Nowy obowiązek wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.

E-doręczenia od stycznia 2025 r.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem wprowadzania obowiązku stosowania systemu e-doręczeń, które stanowią elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbiory, wraz z początkiem 2025 r. obowiązek ten obejmie m.in. osoby wykonujące zawody zaufania publicznego (adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego, doradcy restrukturyzacyjnego, rzecznika patentowego, notariusza), a także przedsiębiorców (niebędących podmiotami publicznymi), którzy rejestrować będą działalność w KRS-ie lub CEIDG.

Nowy obowiązek wejdzie w życie od 1 stycznia 2025 r.

E-doręczenia od kwietnia 2025 r.

Nowy obowiązek dot. zakładania skrzynki e-doręczeń na kolejnym etapie (od kwietnia 2025 r.) obejmie także podmioty niepubliczne, które zarejestrowane będą w KRS-ie przed 1 stycznia 2025 r.

Obowiązek zostanie nałożony od 1 kwietnia 2025 r.

Dodatkowy urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków

Sejm przegłosował niedawno nowelizację Kodeksu Pracy, dzięki której rodzice wcześniaków będą mogli skorzystać z dodatkowego urlopu macierzyńskiego trwającego do 8 lub do 15 tygodni – w zależności od okresu hospitalizacji i tygodnia ciąży, w którym urodzi się dziecko, lub jego masy urodzeniowej.

Ustawa oczekuje jeszcze na podpis Prezydenta. Co ważne, zasiłek za okres dodatkowego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił 100 proc. podstawy zasiłku.

Nowe przepisy mają wejść w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy. 

Wigilia dniem wolnym od pracy

Od 2025 r. Wigilia będzie w Polsce dodatkowym dniem ustawowo wolnym od pracy.  

Wigilia jest dniem ustawowo wolnym od pracy również m.in. w Bułgarii, Cyprze, Danii, Estonii, Finlandii, Irlandii czy Litwie. Ustawa oczekuje jeszcze na podpis Prezydenta.

Przepisy wejdą w życie z dniem 1 lutego 2025 r.

Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych w formie elektronicznej

Od nowego roku podatnicy CIT zobowiązani będą do prowadzenia ksiąg rachunkowych w formie elektronicznej oraz raportowania do organu podatkowego w ramach określonej struktury, zwanej powszechnie JPK_CIT.

Obowiązek ten obejmie w pierwszej kolejności podatników CIT, których przychody za poprzedni rok obrotowy przekroczyły 50 mln euro, a także podatkowe grupy kapitałowe. Nowe przepisy przewidują kilka wyjątków od nowego obowiązku, w tym dla podatników prowadzących uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów.

Przedsiębiorcy objęci nowymi przepisami zobowiązani będą przesłać dane dotyczące ksiąg rachunkowych za 2025 r. w terminie do końca marca 2026 r. (jeżeli ich rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym).

Podwyższenie limitu dla obowiązku prowadzenia pełnej księgowości

Wraz z nadejściem 2025 r. nastąpić ma zmiana limitu przychodów, który zobowiązywać będzie przedsiębiorcę do prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych.

Zgodnie z nowymi przepisami, osoby fizyczne, wspólnicy spółek cywilnych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie będą zobowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych, jeśli ich przychody netto przekroczą równowartość 2,5 mln euro.

Dotychczasowy limit wynosił 2 mln euro. Nowy limit będzie miał zastosowanie do roku obrotowego rozpoczynającego się po 31 grudnia 2024 roku. Ustawa oczekuje obecnie na podpis Prezydenta.

Nowe przepisy mają zacząć obowiązywać od stycznia 2025 r.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *