Obywatele z zagranicy, mający w planach zostać w Polsce dłużej, niż 90 dni są zobowiązani do zalegalizowania swojego dalszego pobytu. Jak dokładnie wygląda ten proces?
Legalizacja pobytu obywateli: UE, Norwegii, Islandii, Lichtensteinu oraz Szwajcarii:
Najpóźniej pierwszego dnia po upływie 90 dni pobytu na terytorium RP powinni zarejestrować swój pobyt w Polsce, w wydziale spraw cudzoziemców odpowiedniego urzędu wojewódzkiego.
Zgłoszenia pobytu można dokonać na urzędowym formularzu, dostępnym na stronie: Urząd do Spraw Cudzoziemców – Urząd do Spraw Cudzoziemców – Portal Gov.pl (www.gov.pl). Dokonanie rejestracji pobytu jest bezpłatne.
Poza powyższymi dokumentami należy dołączyć również w zależności od celu pobytu poniższe dokumenty:
• Umowę z pracodawcą lub zaświadczenie z uczelni o przyjęciu na studia/kontynuacji studiów bądź zaświadczenie o odbywanym szkoleniu;
• Potwierdzenie o posiadaniu wystarczającej ilości środków finansowych (umowa z pracodawcą bądź wyciąg z konta bankowego czy karta kredytowa);
• Dokument potwierdzający, że masz ubezpieczenie zdrowotne (zaświadczenie od pracodawcy, ZUS RMUA, Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego – EKUZ, umowa z NFZ o dobrowolnych ubezpieczeniu bądź prywatna polisa).
Osoby będące obywatelami państw spoza Unii Europejskiej potrzebują zezwolenia na pobyt czasowy w formie karty pobytu.
Karta pobytu – to dokument, który pozwala cudzoziemcom z krajów trzecich przebywać na terytorium RP legalnie oraz podjąć zatrudnienie w Polsce.
Dokumenty wymagane w celu możliwości ubiegania się o zezwolenie na pobyt cudzoziemca składa się osobiście w odpowiednim urzędzie wojewódzkim.
Potrzebujesz pomocy z legalizacją swojego pobytu? Skontaktuj się z nami!